گیمیفیکیشن چیست؟

گیمیفیکیشن کاربرد تفکر بازی محور و مکانیسم های بازی (مثل امتیاز، آزمون ها، مشوق ها) در یک زمینه غیر بازی به منظور تأثیرگذاری بر رفتار افراد است. کسب ‌وکارهای آنلاین، آموزشگاه ها، دانشگاه ها ، بانک ها، بیمه ها و زیر ساخت تجارت الکترونیک از گیمیفیکیشن برای بهبود نرخ تبدیل، فروش بالاتر، تعامل کاربر، نرخ بازگشت سرمایه بهتر، ارتقاء کیفیت داده های خود، سرعت بخشی به  فرآیندها و یادگیری کارکنان خود؛ استفاده می‌کنند.

چرا گیمیفیکیشن دوای درد کسب و کار ها در عصر کنونی است؟

اولا تغییر نسل مشتریان و عدم انگیزنش آنها با روش های قبلی خودش بزرگترین چالش کسب و کار های امروزی هستش!!!

دوما با استفاده از گیمیفیکیشن شما یک تجربه سرگرم کننده برای مخاطبان خود ایجاد می کنید که منجر به یک رابطه طولانی تر و جذاب تر برای او می شود. این به مشتریان شما انگیزه می دهد تا در رویداد ها و فرآیند های کسب و کار شما مشارکت کنند و شانس دریافت پاداش، برنده شدن چیزی یا به دست آوردن شناخت و آگاهی را داشته باشند. این نوع تعامل باعث بوجود آمدن ارتباط عاطفی با مشتریانتان می شود و این احتمال را افزایش می دهد که آنها نیز به کسب و کار شما وفادارتر بمانند.

همایش

تیزر معرفی کنفرانس

آینده شرکت ها و گیمیفیکیشن

طبق گزارش های رسمی 70% درصد از 2000 شرکت موفق موجود در مجله فورچون تا سال 2021 از یکی از استراتژی های گیمیفیکیشن در درون مکانیزم های خود استفاده کرده اند. این استفاده در بخش بازاریابی یا منابع انسانی اتفاق افتاده است.  بدیهی است برای جا نماندن از این بازار رقابتی و پیشگامی در موفقیت می بایست به سمت آشنایی و استفاده از این فرصت استثنایی حرکت کرد.

طبق اعلام وب سایت (.growthengineering.co.uk) پیش بینی می شود که بازار جهانی گیمیفیکیشن از 9.1 میلیارد دلار در سال 2020 به 30.7 میلیارد دلار تا سال 2025 با نرخ رشد سالانه مرکب (CAGR) 27.4٪ رشد کند. آمریکای شمالی بیشترین سهم از بازار جهانی گیمیفیکیشن را طی 5 سال آینده به خود اختصاص خواهد داد. این آمار با توجه به تعداد کاربران اینترنت همراه در منطقه جغرافیایی و  وجود  افرادی که حداقل یک تلفن هوشمند دارند؛ ارائه شده است.

مثال های گیمیفیکیشن

گیمیفیکیشن در استراتژی بازاریابی شما

تاثیر گیمیفیکیشن بر استراتژی بازاریابی شما چیست؟ وقتی یک شرکت نوآوری می کند، مردم به آن شرکت به عنوان یک شرکت آینده نگر فکر می کنند، این امر بر ویروسی بودن کمپین شما تأثیر می گذارد. علاوه بر این، مکالمات با مشتریان شما را تحریک می کند که منجر به این می شود. افراد برای مدت طولانی تر انگیزه بیشتری داشته باشند و بیشتر با محتوای شما درگیر شوند. همه این عوامل به شما کمک می کنند تا یک کمپین به یاد ماندنی ایجاد کنید و محصول موفق تری را به بازار روانه کنید.

همایش

کمپین معروف شرکت کوکاکولا با عنوان (Use Case: Coca Cola – Recycle)

این روزها بازیافت یک موضوع مهم برای شرکت های مواد غذایی و شهرداری هاست. بازیافت و جمع آوری درست زباله های محصول شرکت گام مهم در جهت برند سازی است. شرکای اروپایی کوکا کولا مثل کشور  بلژیک این موضوع را در جدیدترین کمپین بازیافت خود برجسته کرده است. آنها یک سطل زباله کاملاً خودکار و کاملاً جدید ساختند که بازیافت را با استفاده از ساختار گیمیفیکیشن ترویج می دهد و به آن پاداش می دهد. این سیستم به این صورت عمل می کرد: وقتی شخصی یک بطری یا قوطی کوکاکولا را در سطل زباله خودکار می گذاشت، یک کد QR روی صفحه سطل ظاهر می شد. شخص QR-code را اسکن کرد و  یک کوپن «Scratch & Win» دریافت می کرد که با آن می‌توانست در بخت آزمایی برنده شدن بلیت فیلم شرکت کند. اگر بازیکن بلیت سینما را  می برد، اطلاعات اولیه شخصی برای دریافت بلیط سینما از او پرسیده می شد و در نهایت، بلیط به طور خودکار به آدرس ایمیل برنده ارسال شد.

گیمیفیکیشن در آموزش

هدف گیمیفیکیشن در آموزش این است که یادگیری را برای مخاطبان جذاب‌تر و اثربخش تر کند و فراتر از روش‌های یادگیری سنتی است زیرا یادگیری سنتی خسته‌کننده است. بسیاری از سازمان ها و آموزشگاه ها،  ابزارها و مفاهیم اصلی را  بازی وار کرده اند تا در مخاطبین ایجاد انگیزه کنند.

آیا گیمیفیکیشن راهکار نجات صنعت آموزش است؟

گیمیفیکیشن در آموزش می تواند انگیزه و تعامل را بهبود بخشد. عناصر بازی مانند بازخورد فوری و کسب نشان‌ها برای تکمیل موفقیت‌آمیز چالش‌ها به شدت بر افزایش انگیزه دانش‌ پذیران موثر هستند. بازی ها و ساختار آنها هم به شکل آفلاین و هم به شکل آنلاین در درصد مشارکت افراد  تأثیر گذارند.

گیمیفیکیشن چگونه بر یادگیری تأثیر می گذارد؟

ساز و کار های گیمیفیکیشن برای ایجاد تشدید یادگیری در افراد از برانگیختن حس رقابت دوستانه استفاده می کنند. در این راستا با ایجاد مشارکت و انگیزه دانش پذیران ، پیشرفت تحصیلی و ارتباط اجتماعی شکل می گیرد.

درخواست مشاوره رایگان